فهرست بستن

ارتباط سالم | اصول روانشناسی یک رابطه سالم

ارتباط سالم

رابطه سالم چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چگومه می توانیم رابطه سالم و ناسالم را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

ارتباط سالم به ارتباطی گفته می شود که هر دو طرف رابطه به یک میزان انرژی بگذارند. در ضمن رابطه هدفمند باشد.

نکته خیلی مهم در ارتباط سالم این است که: تحقیر و توهین به ریشه های (منظور از ریشه های یک فرد: خانواده، شغل، رشته تحصیلی، شهر و قومیت می باشد.) طرف مقابل وجود نداشته باشد. سعی کنید که با افرادی رابطه برقرار کنید که تقریبا هم سطح یکدیگر باشید.

در این مقاله با ما همراه باشید. تا بتوانید ارتباطاتی که دارید را به سطح سالم تری هدایت کنید. شما با کمک گرفتن از مشاوره تلفنی رایگان مرکز پیام مشاور می توانید با استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین با مشاورین مرکز در ارتباط باشید.

 

شاخص تشخیص رابطه سالم

در اینجا شاخصی را برای شما توضیح می دهیم که متوجه شوید که آیا ارتباطانی که دارید سالم هیتند یا نه؟ در یک رابطه سالم، نسبت حال خوب به حال بد باید 3 به 1 باشد.

یعنی در 3 بار دیدار با طرف مقابل در مهمانی، مسافرت یا گردش حال شما خوب باشد. و 1 بار حال شما خراب شود.

اگر نسبت حال خوب به حال بد بیشتر شود خیلی خوب است. اما اگر برعکس شود رابطه ناسالم است. و می توانید رابطه را محدود کنید. و فاصله ایمن را رعایت کنید.

 

مهارت حل مسئله در رابطه

ارتباط سالم به ارتباطی گفته می شود که شما در آن رابطه بتوانید حرف هایتان را بزنید. حرف های طرف مقابل را بشنوید. و مهمتر از همه اینکه توانایی و مهارت حل مسئله داشته باشید. در اینجا به برخی از مهارت های حل مسئله اشاره می کنیم.

1- استفاده از جمله من احساس می کنم:

در دعوا و بحث نگویید تو اینجوری هستی… اونجوری هستی… بگو من احساس می کنم با این رفتار…

2- استفاده از کامنت مثبت:

زمانی که می خواهید انتقاد کنید قبل از کامنت منفی از کامنت مثبت استفاده کنید.   

3- سوال بپرسید:

از طرف مقابل در مورد رابطه ای که دارید سوال بپرسید. در مورد علایق خودتان و طرف مقابل   

4- مدیرت دعوا:

از چیزی که ناراحت می شوید. اول اتفاق را تعریف کنید. بعد احساستان را بگویید. بگویید من احساس کردم… بعد سوال بپرسید. بگویید چرا این کار را کردی؟ میشه دیگه این کار را نکنی؟

 

رفتارهای ممنوعه در رابطه عاطفی سالم

1- در هنگام دعوا جوری رفتار نکنید که تنگار اتفاقی نیوفتاده است. و نارضایتی خودتان را نشان دهید. اگر طرف مقابل ناراحت شده استبه روی خودتان بیاورید و از ایشان دلجویی کنید. و کار خود را توجیه نکنید. همچنین سعی کنید بحث را به مدت طولانی کش ندهید.

2- از رابطه جنسی به عنوان ابزار فشار استفاده نکنید. مثلا به طرف مقابل بگویید اگر این کار را نکنی ارتباط جنسی را قطع می کنم.

3- همه تقصیرها را گردن خودمان نیندازیم. فکر نکنیم فقط ما مقصر بودیم. هر کسی باید سهم خودش را بپذیرد.

4- از جملات و کلمات آزار دهنده استفاده نکنیم. و سعی نکنیم که با رفتارمان یکدیگر را آزار دهیم.

 

7 مانع مهم برای بیان حرف ها و احساساتمان

موانعی وجود دارد که باعث می شود شما نتوانید در مورد احساسات و درونیات خودتان صحبت کنید. این موانع باعث می شود که شما نتوانید رابطه سالمی با دیگران داشته باشید. در در یک ارتباط سالم و خوب بمانید. در اینجا این 7 مانع را توضیح می دهیم.

1- ترس از اختلاف:

با خودمان می گوییم اگر بگویم دعوا می شود. و دلخوری پیش می آید. بنابراین برای اینکه طرف مقابلمان ناراحت نشود سکوت می کنیم.

2- کمالگرایی احساسی:  

می خواهید بگویید من احساساتم را می توانم کنترل کنم. من دیگران برایم مهم نیستند. سرد رفتار می کنید و احساساتتان را بیان نمی کنید.

3- ترس از تایید نشدن:   

می خواهید تحت هر شرایطی دیگران را راضی نگه دارید. خودتان را سانسور می کنید. و به دنبال تایید طلبی افراطی هستید.

4- رفتارهای منفعل پرخاشگرایانه:   

این ها افرادی هستند که توانایی بیان احساسات خود را ندارند. و وقتی ناراحت می شوند متلک می اندازند. یا به اصطلاح تیکه می اندازند. 

5- عزت نفس پایین:   

مدام خود را در نقش قربانی می برند. و می گویند اشکالی ندارد. این افراد از عزت نفس پایین رنج می برند. و خودشان را نادیده می گیرند.

6- ذهن خوانی:   

سعی می کنید ذهن دیگران را بخوانید و بر آن اساس رفتار انجام می دهید. مثلا زنگ می زنید، طرف جواب نمی دهد. با خودتان می گویید حتما ناراحت است.

7- عدم صراحت در بیان:

نیاز ها و خواسته های خود را مستقیم نمی گویید. به در می گویید که دیوار بشنود.

تماس با پیام مشاور